خودکاوی زیرنگاه تصویر با رویکرد نشانه شناسی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سهیلا طیبی
- استاد راهنما امید ابراهیم
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش به روش کتابخانه ای صورت گرفته است و هدف از آن، بررسی، شناخت و خودکاوی هنرمند و بازآفرینی تصاویر برگرفته از رویا و کنکاش و پژوهش فردی است. و در فصل اول آن به بررسی ضمیرناخودآگاه و خودآگاه و جنبه های مختلف روان انسان پرداخته است. در فصل دوم به شناخت کلمه "خودکاوی" ، ویژگی های آن و دلایل مفید بودن این عمل برای هنرمند پرداخته شده است. در فصل سوم به یکی از محصولات ضمیرناخودآگاه که همان خواب است پرداخته شده است. فصل چهارم درباره اثر هنری و زبان رویا و مشترکات آن صحبت شده است. فصل پنجم بروز اثر هنری در نتیجه رویا مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل همچنین خودنگاره که به نوعی جنبه روانی برای هنرمند دارد نیز توضیح داده شده-است. فصل ششم شامل کارهای عملی و تصاویر پروژه عملی می باشد. نتیجه گیری به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که پرداختن به خویشتن برای یک هنرمند امری است ضروری زیرا سبب ایجاد آثار هنری ارزشمند و قابل تأمل می گردد. نگاه روانشناسانه به تصویر و دریافت نشانه های برآمده از آن در جهت شناخت بهتر تصویراز نتایج حاصل از این پژوهش است.
منابع مشابه
از نشانه های شهری تا نشانه های فرهنگی- اجتماعی؛ به سوی رویکرد نشانه شناسی اجتماعی
بناها به عنوان نشانههای شهری نقش مهمی در محیط شهری از خلق هویت تا جهتیابی ایفا میکنند و اگر معنای ثانویهای بر آن ها مترتب گردد تبدیل به نشانههای فرهنگی- اجتماعی میگردند. بنابراین بررسی عواملی که در ارتقای یک اثر معماری به نشانه فرهنگی- اجتماعی موثرند، حائز اهمیت است. هدف نوشتار پاسخگویی به این پرسش است که: چه عواملی و چگونه در ارتقای معنای یک اثر معماری از نشانه شهری به نشانه فرهنگی اجتم...
متن کاملنشانه شناسی، زیبایی شناسی و عملکردگرایی در طراحی محصول با رویکرد مینی مالیسم احساس گرا
احساسگرایی سبکی است که با برقراری ارتباط عاطفی میان کاربر و محصول سعی در بازگرداندن رنگهای شاد و عناصر سمبلیک به محصولات صنعتی دارد. از سویی دیگر، مینیمالیسم مکتبی است که ترویج کمینهگرایی در رنگ و فرم را با پرداختن به فرمهای هندسی و نیز استفاده از رنگهای خنثی چون سیاه و سفید ارائه میدهد. مینیمالیسم در واقع به عنوان آخرین حرکت مدرنیسم مغایر با تزئینات، نشانهگرایی و تنوع رنگ است و احساس...
متن کاملاز نشانه شناسی، هنجار گریزی و تصویر خیال تا زبان شعر؛ نقد آرا و دیدگاه ها
در نقد ادبی امروز از سه دیدگاه نشانه شناسی، هنجارگریزی و تصویر خیال به بررسی این موضوع پرداختهاند که چگونه و چه عواملی زبان خودکار را به زبان شعر نزدیک و تبدیل میکند. نکته جالب توجّه این جاست که هر سه دیدگاه مذکور به یک نتیجه کلّی رسیدهاند و آن این که زبان خودکار در حوزه شعر و ادب از کارکرد عادی و روزمرّه خود خارج میشود؛ امّا طرز تعبیر و پرداختن به جزئیّات و شرح این موضوع در این سه نظریّه در بعضی...
متن کاملنشانه شناسی لایه ای تصویر روی جلد رمان های نوجوان(مجموعهی رمان نوجوان امروز)
نشانهشناسی دانشی است که درآن نشانهها، مطالعه، شناسایی و دستهبندی میشوند. قرارگرفتن تصویر در یک قاب آن را به متنی تبدیل میکند که کارکرد نشانهای و دلالتگر پیدا میکند و میتوان لایههای متفاوت را در آن واکاوی کرد. در آثاری که برای نوجوانان آفریده شده گاهی تنها تصویرکتاب، تصویر روی جلد است. با توجه به این که مخاطب این تصویرها نوجوانانند، و توان درک مفاهیم پیچیده و پنهان را دارند؛ میت...
متن کاملنشانه شناسی تئاتر نو
برای بررسی کارکرد یک مجموعه نمیتوان به شناخت پارهای از عناصر ساختاری آن بسنده کرد. به همین دلیل است که شناخت پارههای پیکر تئاتر نو، یا عناصر ساختاری آن، نیز به تنهایی برای بررسی کارکرد کل مجموعة تئاتری میـــدان نمیدهند، از اینرو آن را باید بر نظامی استوار کرد که ویژگیهای تئاتر نو مبتنی بر آن انتظام یابد. از اینجاست که پارهها را تنها با ساختار پیکـرهها میتوان دریافت. در این مقاله با تحل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023